Връх Вѝхрен (2915 m) е най-високият в Пирин и трети на Балканския полуостров след първенците на Рила – връх Мусала (2925 m), и Олимп – връх Мѝтикас (2918 m). В източниците се отбелязва и с имената Èл тепе, Èлин връх и Ѝлин връх. Издига се като самотен великан по билото на Пирин между съседите си Кутело – от север, и Овинати (Хвойнати) връх – от юг, от които го отделят седловините Премката и Кабата. Откъдето и да бъде гледан има грандиозен, страховит вид. Когато се наблюдава от югоизток и северозапад наподобява внушителен конус, а от югозапад и североизток има формата на трапец. От него, на североизток, се спуска скалист рид, наричан от туристите Джамджѝев.
Горната (високата) половина на Вихрен, както и целият му северен и източен склон, са изградени от мрамори. На места те достигат основата на върха при р. Бъндерица. На юг и запад, на височина под 2600 m, мраморът отстъпва на калциево-силикатни скали, а те от своя страна на гранит.
Склоновете на Вихрен са много стръмни. На североизток, към циркуса Голям Казан, те представляват 400-метрова стена, по която са трасирани няколко катерачни тура. Източните се спускат към долината на река Бъндерица, южните затварят от север плиткия циркус Кабата, а тези на запад шеметно се спускат към Влахинския циркус и долината на Влахинска река. В голямата си част, около темето на върха, те са голи – каменисти. По тях, единствено в някои цепнатини в скалите, успяват да се закрепят отделни устойчиви на суровите условия тревни видове, сред които е и емблематичния еделвайс. С намаляване на височината камънакът постепенно отстъпва място на големи площи треви, хвойна и клек, а под тях, в долината на Бъндерица, и мурова гора.
Названието Вихрен върхът носи от 1942 година, когато е преименуван официално със заповед, обнародвана в Държавен вестник, на Комисията за наименованията с народностно и обществено значение при Министерството на народното просвещение (ДВ 1942, 139: 4). През годините то успява да се наложи както сред местното население, така и сред туристите. Производно е от старото Ел тепе – от ел (иел), (тюрк. еl, iel) – вятър, и донякъде олицетворява същността му, свързвана в представите на хората с ветрове и бури. В народния календар вихър означава силен поривист вятър, който прави вихрушки.
Братята Димитър и Константин Молерови в „Народописни материали от Разложко“ (1954 г.) обнародват легенда, свързана с името Елин връх, според която: „Тодора и Ела са били две моми войводи в Пирин. Те са владели два съседни върха. Тодора владяла върха, наречен на нейно име Тодорин връх, а Ела – върха, наречен на нейно име Елин връх. Впоследствие турците нарекли тоя най-висок пирински връх Ел тепе, тоест Връх на Ела“ (Молерови 1954: 29).
Константин Хаджирадонов в „Елин връх“ (1966 г.) описва приказна история за красива езерна нимфа и един елен (от там и названието Елин връх), които бог Перун убива от ревност (Хаджирадонов 1966: 3).
Илия Тантилов в „Едно много старо сказание за Северен Пирин“ (2004 г.) изказва предположение ел да е старо е старо значение на цифрата десет, а Ел тепе десети от редица върхове в тази част от билото на Пирин. гиганти, първи от които е Албутин (Тантилов, 2004: 5).
Трудно е да се тълкува (по-скоро само може да се гадае, и да се правят предположения) значението на имената Елин връх и Илин връх и имат ли те връзка с Ел тепе.
Ел (Ил) и Елим, са думи, които съответстват на българското Бог (Създател) в семитските езици – староарабски, староеврейски и др. Ако се допусне едно такова значение на тези названия, то Ел тепе и Елин връх означават връх, където е Бог – Божият връх. Логично е хората да олицетворяват най-високите върхове, като места най-близо до Бога. Такъв е случаят и с първенеца на Рила в. Мусала. Възможно е Вихрен също да е почитан като такова място или там да са правени религиозни ритуали, които с времето са изчезнали. Г. Стрезов в „Два санджака от Източна Македония“ (1891 г.) пише за него: „Между жителите се говори, че над най-високия връх, Ел-тепе (2680 м), има забит железен кол с желязна топка. Него забил уж дедо Ное, когато си вързал кораба след потопа. Мнозина помаци се възкачват до върха за поклонение и се смятат тогава за половин хаджии“ (Стрезов 1891, XXXVI: 814-815). Подобно сведения дава и Лазар Томов в „Пирин планина“ (1926 г.), където казва: „...най-високият връх на цялата Пиринска верига, Ел-тепе (Елинът върх), за който народа казва: който се качи на Ел-тепе е половин хаджия“ (Томов 1926: 8). Известно е, че някога свещенодействия – свързани с хаджилък, са извършвани в района на Попово езеро и в. Полежан.
Нерядко високи върхове в планините носят името на свети Илия. В народните вярвания този светец е покровител на гръмотевиците, разхожда се по небето със златна колесница и търси да убие ламята, като хвърля по нея огнени стрели (светкавици). Когато пък има светкавица без гръм, това е огън, който излиза от ноздрите на конете, впрегнати в колесницата му. Известно е, че езическият култ към Перун – богът гръмовержец, преминава в християнския такъв към св. Илия. В разложкия говор звукът и преминава в е. Пример за това са имената на някои местности в землището на гр. Банско – Елѝови мостове, Елѝова полена, Светѝ Елѝа.
Названието Елин връх не е изключение в топонимията на българските планини. Такъв например има в Родопите при Велинград (има предание, че на него в древността се издига параклис носещ името на свети Илия, който сега е възобновен). В самия Пирин, на северозапад от село Брезница, на височина 1383 m, се издига върхова кота, която местните хора наричат Èлин връх.
ДВ 1942: Държавен вестник, бр. 139, 1942.
Молерови 1954: Молерови, Д. и К. Народописни материали от Разложко. София: СбНУ, кн. XLVIII, 1954.
Стрезов 1891: Стрезов, Г. (Z). Два санджака от Източна Македония. // - В: Периодично списание на Българското книжовно дружество в Средец, кн. XXXVI-XXXVIII, 1891.
Тантилов 2004: Тантилов, И. Едно много старо сказание. Северен Пирин. // - В: Орбел, бр.1, 2004.
Томов 1926: Томов, Л. Пирин планина. София: 1926.
Хаджирадонов 1966: Хаджирадонов, К. Елин връх. // – В: Юбилеен вестник „40 години туризъм в Банско“, юли 1966.
© Николай ДАУТОВ
© Български турист
Препечатано от: Пирин – географски и етимологичен речник.